بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده روز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ ضمن اعلام این خبر، گفت: «بسیاری از بناهای تاریخی در زمان خود کاربری اقتصادی داشتند و اکنون نیز برای حفظ این آثار تاریخی باید کاربری اقتصادی تعریف شود.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی، ادامه داد: «اکثر بناهای تاریخی در اختیار ما، درحال واگذاری به صندوق حفظ، احیاء و بهرهبرداری از بناهای تاریخی هستند و صندوق در حال پیدا کردن سرمایهگذار برای این بناها است.»
حمزه زاده در خصوص محدوده بافت تاریخی تبریز گفت: «طبق آخرین پایشی که در مطالعات بافت تاریخی تبریز انجام دادهایم و وزیر نیز این محدوده را به استاندار ابلاغ کرده است، این محدوده تقریباً دو برابر شده است؛ بهطوریکه آخرین محدوده تاریخی تبریز قبلاً بیشاز ۴۶۰ هکتار بود که اکنون به ۱۰۰۰ هکتار رسیده است.»
او ادامه داد: «وجود بناهای تاریخی زیاد در استان نشاندهنده غنای بافت تاریخی تبریز است که ما صرفاً نگاه کالبدی نداشته و میتوانیم با طراحی شماتیک مکان-رویدادهای تاریخی که جذابیت زیادی برای گردشگران دارد،تاریخچه آن مکان-رویداد ها را برای گردشگران بیان کنیم.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه محدوده بافت تاریخی تبریز مشخصشده و در مرحله تعیین ضوابط قرار دارد، گفت: «در داخل این ضوابط، کاربریهای مختلفی را نیز تعریف خواهیم کرد، به طوریکه در یک بنای تاریخی که اتاقهای زیادی دارد، میتوانیم ساخت هتل بوتیک و در بنای دیگری که در بر جاده قرار دارد، فروشگاه صنایعدستی را پیشبینی کنیم.»
او در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبه شورای شهر تبریز در خصوص تعرفه عوارض محلی اشاره کرد و افزود: «طبق این مصوبه در صورت تغییر کاربری بناهای تاریخی به فروشگاههای صنایعدستی و میراثفرهنگی مالکان میتوانند بدون پرداخت عوارض محلی این تغییر کاربری را انجام دهند و در همین راستا تعدادی از مالکان خصوصی مجوز لازم را از ما اخذ کرده و با هزینههای خود به مرمت این بناهای تاریخی میپردازند.»
حمزه زاده نقش رسانهها را در ترغیب مالکان بخش خصوصی برای مرمت بناهای تاریخی مهم برشمرد و گفت: «مسئولین و مردم، آثار تاریخی را نه بهعنوان یک مزاحم بلکه باید بهعنوان یک منبع درآمد نگاه کنند که توجیهپذیری اقتصادی نیز داشته باشد و عملکرد رسانهها در معرفی این مکانها و برگزاری وبینارها و همایشها تأثیر بسزایی دارد و بسیاری از مالکان بناهای تاریخی خودشان پیشقدم شده و اقدام به تغییر کاربری این مکانها به هتل بوتیکها، فروشگاه صنایعدستی و سفرهخانههای سنتی میکنند.»
انتهای پیام/